IKEA är ett av de företag som är mest förknippade med Sverige som land internationellt. Tack vare en enormt framgångsrik expansion, som gjort att Ikeas affärsidé nått ut till många olika delar av världen, har IKEA nu blivit något av en svensk nationalsymbol. De blågula färgerna, som både IKEA och den svenska flaggan delar, gör förstås sitt till för att hamra in kopplingen. IKEA:s succéartade marknadsföring gör att deras utbud ibland kan komma i skymundan. Ändå är det just fokusen på utbudet och den enkla men smått geniala affärsidén som ligger till grund för IKEA:s makalösa framgångssaga. Att sälja hoppackade möbler är uppenbarligen en mer lukrativ bransch än vad många trodde.
Även om det är möbler som har blivit IKEA:s viktigaste försäljningsargument var det inte alls en möbelförsäljare från början. Grundaren Ingvar Kamprad var bara sjutton år när han bestämde sig för att starta upp ett eget företag för att sälja saker på postorder. Då fanns inte dagens koncentrerade köpcentrum och den som ville köpa något som inte ingick i lanthandelns utbud var därför tvungen att skicka efter det med post. Kamprad insåg potentialen i att ge sina kunder möjligheten att välja mellan många olika typer av varor. Möbler blev en del av Kamprads sortiment först fem år senare, men det märktes snabbt att det fanns stor potential i det. 1958, 15 år efter IKEA:s grundande, öppnade därför det första IKEA-affär med fokus på möbler.
IKEA:s framgångsrecept låg mycket i försäljningen av möbler till lägre priser än vad konsumenter traditionellt har varit vana vid. Medan möbler tidigare har varit handgjorda eller arbetskrävande kunde IKEA nu leverera massproducerade möbler till ett bra pris, som gjorde att vem som helst kunde inreda sitt hem. En del i det var beslutet att låta kunderna bygga ihop möblerna på egen hand, vilket har blivit till ett berömt kännetecken för IKEA:s möbelförsäljning. Det tillät nämligen tillverkare och underleverantörer att spara tid och plats, vilket kunde öka marginalen på försäljningen.
I dag finns IKEA i 43 olika länder med totalt 349 stycken varuhus. Ofta ligger varuhusen något utanför stadens centrum för att underlätta parkeringsutrymme och för att inte störa den omedelbara omgivningen. Ingvar Kamprads sätt att sälja möbler har revolutionerat branschen och många har försökt sig på ett liknande koncept – utan att nå samma hisnande höjder som det svenska originalet.